Pedagogische werkwijze Kidz Café

De basisvoorwaarden bij Kidz Café zijn: een kindvriendelijke, stimulerende en veilige omgeving, waarin elk kind en ouder zich welkom voelt en herkent. Er is speelmateriaal aanwezig dat functioneel is voor de diverse ontwikkelingsgebieden voor baby′s van 0 tot 1,5 jaar en voor kinderen van 1,5 jaar tot en met 4 jaar.

Normen en Waarden

Om goed in de samenleving te kunnen functioneren is het nodig dat kinderen de waarden, normen, regels van de maatschappij waarin zij leven, leren kennen en zich eigen maken. Zo kunnen zij hun weg vinden in de maatschappij. Kidz Cafe biedt hiertoe een uitgelezen mogelijkheid omdat het een bredere samenlevingsvorm is dan het gezin waarin het kind opgroeit.

Het functioneren binnen een groep biedt mogelijkheden om zich de algemeen geldende waarden, normen en regels van de samenleving, eigen te maken. Wat de algemeen geldende waarden en normen zijn, omvatten we vaak in een intuïtief gevoel: ″zo gaat dat hier″, ″zo doen we dat″.

Bij de ontmoeting met andere culturen zien we dan dat wat voor ons ″gewoon″ is, niet voor iedereen en overal geldt. Kleine kinderen zijn erg gevoelig voor het ″zo doen wij het hier″, zij nemen deze waarden en gedragingen snel over wanneer zij dit van de groep zien. 

Kidz Cafe probeert voortdurend bewust te zijn van haar voorbeeldfunctie: kinderen hebben een sterke neiging volwassenen te imiteren en dus moet het gedrag dat de kinderen aangeleerd wordt ook gedemonstreerd worden.

 Enkele normen en waarden die Kidz Cafe hanteert:

  • Luisteren naar elkaar
  • Wachten op je beurt
  • Elkaar respecteren
  • Rekening houden met elkaar

 

Ik ga ervan uit dat als kinderen ondervinden dat jij rekening met hen houdt, hen accepteert en naar hen luistert, zij ook met jou/anderen rekening zullen houden en naar jou/anderen zullen luisteren. Zij zullen dit voorbeeldgedrag als de geldende norm gaan hanteren.

Daarnaast wil ik de kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor mensen en materie in hun leefomgeving. Daarvoor moet ik hun de verantwoordelijkheid geven die zij aankunnen: we dragen samen zorg voor de dagelijkse gang van zaken. Ik leer de kinderen zorg te dragen voor zichzelf, anderen, het speelmateriaal en de binnen- en buitenruimte.

Bijvoorbeeld niet met speelgoed gooien, want dan gaat het kapot of iemand bezeert zich. Speelgoed regelmatig opruimen; alles op een vaste plaats, zodat anderen het weer gemakkelijk kunnen terugvinden. Jezelf aan- en uitkleden. Als je gemorst hebt, zelf een doekje pakken en dit opruimen.

Het uitgangspunt om de juiste waarden en normen over te brengen is een positieve houding. Dat betekent dat gewenst gedrag wordt beloond met een compliment, met speciale aandacht. En, een ″ongelukje″ wordt benoemd en samen met het kind maken we het schoon. Dit benoemen van dergelijke ongelukjes doen we met een accepterende houding. Soms zoekt een kind bewust de grenzen op. Het kind mag hiermee experimenteren, het hoort bij de ontwikkeling. Ik benoem het gedrag wat ongewenst is en geef een voorbeeld van gewenst gedrag in die situatie.

Ik maak afspraken met het kind en maak duidelijk wat de regels zijn en waar de grens is, als een kind hier tegenaan loopt.

Ik werk volgens het pedagogisch beleidsplan van het gastouderbureau waar ik mee samen werk, maar ook volgens het Regio Emilia / Picklerplan.

Onderstaande punten vind ik belangrijk:

  • Een kind hoort zich prettig en veilig te voelen zodat hij/zij met plezier naar de opvang komt.
  • Er is een duidelijke dagindeling zodat kinderen een structuur hebben waarin rust en regelmaat is ingebouwd.
  • Ieder kind mag zich ontwikkelen in zijn/haar eigen tempo. Waar mogelijk stimuleer ik de zelfredzaamheid van kinderen.
  • Ik draag zorg voor een goede veiligheid, hygiëne en verzorging van de kinderen.
  • Er wordt een goede leefstijl geboden met gezonde tussendoortjes. Hierbij let ik erop dat de meeste producten zo natuurlijk mogelijk zijn. Ik bied voor de beginnende eters de hapjes aan zoals ouders dit wensen.
  • Kinderen zijn vrij in het ontdekken en leren van verschillende soorten spelmateriaal. Ieder kind leert in zijn of haar eigen tempo en binnen de eigen interesses/mogelijkheden.
  • Er is ruimte voor de creatieve ontwikkeling door middel van dans, muziek, knutselen etc. knutselwerkjes mogen mee naar huis genomen worden.
  • Kinderen kunnen van elkaar leren, samen delen en hebben respect voor elkaar. Waar nodig ondersteun / begeleid ik de kinderen hierbij.
  • Er is voldoende ruimte voor communicatie met de ouders. Hiernaast zal ik ook (indien gewenst) in een schriftje schrijven zodat ouders op de hoogte zijn wat het kind zoal heeft gedaan. Ik sta voor een open en eerlijke communicatie.

Contacteer Ons

Gasthuizen 25, Nuenen,                  5673 TS

 06  19 11 46 82

Tijden

Ma, di, do & vrij: 06:30 – 18:00
Aangepaste tijden in overleg.

 

Informatie

LRK nummer: 269485491

KvK nummer: 68386907

IBAN: NL31 KNAB 0258 0196 38